Waktu Sesuai Untuk Tidur Bagi Mengekalkan Kesuburan

2086816-2

Salam semua…

Baru ini saya ada menghubungi kawan saya yang sedang bekerja di HUKM. Dia sudah berkahwin 2 tahun tak silap, tetapi masih tidak hamil-hamil. Apabila kami bersembang-sembang, memang di akui, agak ramai kawan-kawan terdekat kami mengalami masalah kesuburan. Agak pelik jugak kan?

Saya sebagai pengedar Shaklee.. kekadang saya agak fobia mendapat pelanggan untuk masalah kesuburan. Sebab macam-macam konfliks timbul terutamanya jika mereka sangat-sangat mengharapkan untuk mendapatkan zuriat secepat mungkin.

Bila berbincang dengan kawan saya tadi tu, kenapa ramai pasangan kini menghadapi masalah kesuburan? Apakah faktor yang menyebabkan masalah ini?

Antara punca masalah ini adalah tidak mendapat rehat dan tidur yang mencukupi.

Manusia mempunya Jam Biologi

clock1

Ketika membicarakan kesuburan pada perempuan, yang dibicarakan biasanya adalah usia yang dikaitkan dengan kemerosotan kesuburan seiring bertambahnya usia. Namun ada jam biologi lain pada tubuh kita yang membantu pembiakan secara teratur, jam dalaman (internal clock) yang mengatur irama harian kita, membuat kita merasa lapar untuk makan, merasa lelah untuk rehat, merasa ingin bersenam, merasa ghairah untuk bercinta, merasa ngantuk untuk tidur. Dan bila anda perhatikan, boleh meningkatkan kesuburan anda.

Jam dalaman ini, yang terletak di otak dinamakan hypotalamus, mengatur degupan jantung, suhu badan, rasa lapar, haus, mengantuk dan mood kita. Satu bahagian kecil juga menetapkan hasrat bercinta dan pengeluaran hormon, dan oleh karenanya mempengaruhi kemampuan wanita untuk hamil.

Chronobiologists-ahli bidang kajian sains tubuh-percaya bahawa pengaruh jam ini sangat kuat sehingga ada masa terbaik untuk minum ubat agar mendapatkan hasil terbaik, masa terbaik untuk sukan untuk membakar lemak terbanyak, masa terbaik untuk bercinta untuk mencapai libido tertinggi, pengeluaran sperma terbanyak, dan peluang untuk hamil.

Cuaca dan suhu-dalaman dan luaran-membantu mengarahkan hipotalamus untuk menetapkan jam tubuh. Kita menjadi lapar, penat atau merasa penuh tenaga pada waktu-waktu tertentu dalam satu hari adalah kerana turun naik suhu badan kita. Bergantung pada turun naik suhu ini, baik siang maupun malam, kita boleh lebih kepekatan, lebih semangat, atau lebih subur ..

Umumnya tubuh kita tidak bermasalah untuk menetapkan naik-turunnya keadaan tubuh, namun kerana cahaya dan suhu di persekitaran manusia hidup sekarang telah menjadi bias kerana cahaya dalam bilik, pemanas / penyejuk udara, dll maka tubuh kita berusaha menyesuaikan, sedikit-banyak dibuat kacau bilau, mengancam kesihatan dan kesuburan kita.

Mujurlah, ada cara untuk mereset jam tersebut. Menurut Michael Smolensky, Ph.D., pengarah Hermann Hospital Chronobiology Center di Universiti Texas jurusan Health Science Center di Houston, dan wartawan Lynne Lamberg, penulis buku The Body Clock Guide to Better Health, kita dapat mempelajari rentak tubuh kita yang semula jadi untuk meningkatkan prestasi dan keselesaan. Dan bagi pasangan yang sedang berusaha untuk hamil, me-reset jam ini kembali kepada keadaan semulajadinya dapat meningkatkan peluang untuk hamil.
Inilah caranya ….

Tidur cukup, please …

Setiap sistem di tubuh, termasuk sistem pembiakan, berfungsi lebih baik dengan jam tidur yang cukup. Dan ingat, irama tidur dan bangun yang teratur setiap harinya adalah asas bagi kebaikan semua sistem yang berjalan pada tubuh. Menurut National Sleep Foundation (NSF), orang dewasa perlu tidur selama 7 – 9 jam setiap harinya untuk mencapai prestasi optimum, kesihatan dan keselamatan. Namun menurut kajian NSF di Amerika, 71% orang Amerika hanya tidur kurang dari tujuh jam sehari. Mencukupi jam tidur adalah penting untuk me-reset irama harian anda. Jangan cuba menipu jam biologi tubuh dengan cahaya terang dan kafein di malam hari untuk membuatmu tidak ngantuk dan tidur lebih sedikit. Sebaliknya, aturlah jam tidur dan jam bangun secara teratur setiap hari, termasuk di akhir minggu, dengan total tidur 7 – 9 jam setiap harinya.

Masa untuk Bersama

2086816-2

Kita tahu bahawa pasangan yang berkaitan pada waktu wanita mencapai puncak masa subur, hari ovulasi dan beberapa hari sebelum ini, boleh mendapatkan bayi, dan hal tersebut dapat dibantu dengan alat pendeteksi kesuburan (Fertile Focus). Namun tahukah anda bahawa waktu (jam) bercinta juga boleh menjejaskan peluang hamil? Lamberg mengutip kajian yang dilakukan di Universiti Modena, Itali yang mencari bahawa laki-laki menghasilkan sperma lebih banyak dan lebih cepat (lebih aktif) menjelang malam hari. Libido juga meningkat pada malam hari, dan wanita ovulate menjelang tengah malam.

Jam tubuh:

6 – 9 pagi: Testosteron tertinggi pada lelaki. Bagi wanita mahupun lelaki, pada jam ini berat badan berada di kedudukan yang paling rendah dan tinggi badan di kedudukan tertinggi (yang juga membuat mood seseorang meningkat!)

10 – 12 pagi: kepekatan mencapai puncak, waktu terbaik untuk bekerja dan belajar.

2 tengah hari: makan tengah hari meningkatkan tenaga, koordinasi mata dan tangan meningkat pada masa ini.

4 – 7 petang: jantung dan paru-paru berada pada kedudukan maksimum. Kekuatan otot dan fleksibiliti berada di kedudukan puncak, waktu terbaik untuk melawat gym, atau untuk bercinta.

7 – 8 petang: fungsi buah pinggang dan pencernaan berada pada kedudukan maksimum. Masa terbaik untuk menikmati makan malam romantis bersama pasangan.

9 – 12 malam: Libido di kedudukan puncak, waktu terbaik untuk bercinta!

12 malam – 6 pagi: Aktiviti otak berada di kedudukan yang paling rendah, demikian pula suhu badan. Tidur nyenyak merehatkan seluruh anggota badan, pastikan anda cukup tidur setiap malam.

Dapatkan Terkini Artikel dari Kami
Tips Hamil : Tips Bersalin : Tips Menyusu
100% Privacy. We don't spam.

2 thoughts on “Waktu Sesuai Untuk Tidur Bagi Mengekalkan Kesuburan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Sign up to our newsletter!