Hati.. mengapa engkau masih belum juga terbangun?

wpid-15215_398376836906112_2033297336_n.jpg

Jom muhasabah sejenak dengan menelusuri sebuah hadith qudsi yang meruntun jiwa ini, agar boleh kita fahami betapa besar kebergantungan kita pada Allah swt sebenarnya, agar kita sedar betapa besar sekali kasih nya Allah swt buat kita hamba-hamba Nya; Rasulullah saw bersabda,

“Allah berfirman, “wahai hamba-hambaku, setiap kalian itu sesat, kecuali yg Akutunjuki hidayah, maka mintalah petunjuk kepada Ku, nescaya Aku beri kalian petunjuk; Wahai hamba-hamba Ku, setiap kalian itu lapar, kecuali yg Aku beri makan, maka mintalah makanan kepada Ku, nescaya Aku beri makan kalian. Wahai hamba-hamba Ku setiap kalian itu telanjang, kecuali yang aku beri pakaian, maka mintalah pakaian pada Ku, nescaya aku beri kalian pakaian; Wahai hamba-hamba Ku, setiap kalian bersalah siang dan malam, sementara Aku mengampuni segala dosa, maka minta ampunlah kalian pada Ku, nescaya Aku ampuni kalian. Wahai hamba-hamba Ku, sesungguhnya kalian tidak akan mampu menggapai kemudharatan Ku sehingga kalian membahayakan Ku, dan kalian juga tidak akan mampu menggapai kemanfaatan Ku sehingga kalian memberi manfaat kepada Ku.

Wahai hamba-hamba Ku, kalaulah seluruh generasi awal dan akhir kalian, serta seluruh bangsa manusia dan bangsa jin kalian adalah seperti hati org yang paling bertakwa di antara kalian, maka itu tidak akan memberikan tambahan apapun terhadap kekuasaan Ku. Wahai hamba-hamba Ku, kalau lah seluruh generasi awal dan akhir kalian serta seluruh bangsa manusia dan bangsa jin kalian adalah seperti hati orang yang paling nista antara kalian, maka itu tidak akan membuat kan kekuasaan Ku berkurang. Wahai hamba-hamba Ku, kalaulah seluruh generasi awal dan akhir kalian, serta seluruh bangsa manusia dan bangsa jin kalian berdiri dalam sebuah bukit, kemudian kalian semua mengajukan permintaan kepada Ku, lalu Aku beri setiap orang apa yang ia minta, maka apa yang ada disisi Ku tidak akan berkurang sedikitpun kecuali sebagaimana sebatang jarum mengurangi air samudera ketika dicelupkan ke dalamnya…” (HR Muslim, At-Turmidzi dan Ibnu Majah)

Nah, kalau masih belum faham sila ulangi lagi. Kalau masih belum mampu menggugah jiwa anda, bacalah dengan hati yang paling dalam… mana mungkin anda boleh lari kalau sendainya Rabb mu sedang berbicara kepada mu… “Wahai hamba-hamba Ku…” itu sapaan Rabb mu..

Permintaan Allah swt mudah saja.. mintalah, berdoalah.. agar kelak Dia akan memberi kan anda petunjuk, makanan, pakaian dan ampunan. Ya Allah alangkah kerasnya hati kami ini untuk bangun dan tersedar?!!

Renungkan lagi salah satu nama Nya yang mulia… ” Al Karim” iaitu yang bererti Dzat yang Maha memberi tanpa diminta. Subhanallah!!! Apalagi jika diminta?!

Sedarlah wahai hati dan segeralah berdoa kepada Allah. Pintalah, rayulah…. latihlah tangan mu itu utk menadah kepada Rabb mu.

image

Ada satu kisah yang luar biasa, terjadi pada zaman nabi kita Muhammad saw. Datang seorang lelaki mengadu kepada baginda.. “Wahai Rasulullah, apakah Tuhan kita itu jauh sehingga kita menyerunya, ataukah Dia dekat sehingga kita cukup berbisik kepada Nya? ” Maka datang firman Allah swt;

” Dan apabila hamba-hamba Ku bertanya kepadaMu tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu…” ( Al Baqarah:186)

Subhanallah!! Allah swt yang lantas menjawab pertanyaan tersebut… Apakah Rasulullah saw tidak mampu menjawabnya? Pasti Nabi mampu… tapi yang menjawabnya adalah “Yang Maha Dekat”.. yang mengabulkan permohonan orang yang berdoa.

Wahai hati apa lagi yang kamu tunggu. Wahai saudara ku, apa lagi yang menghalang mu?..

Berdoalah SEKARANG. Ya!! Saat ini juga.. maka berbahagialah..

Ya Allah jadikan lah perasaan baik ini titik tolak kecintaan kami akan ibadah doa ini!

Ameen

Dapatkan Terkini Artikel dari Kami
Tips Hamil : Tips Bersalin : Tips Menyusu
100% Privacy. We don't spam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Sign up to our newsletter!